Taxichauffeurs worden beboet voor afscheiding in taxi bij uitvoeren van RIVM Richtlijn voor taxichauffeurs

Het RIVM is er duidelijk over in haar aanvullende richtlijn voor taxichauffeurs:

“Zorg voor een fysieke afscheiding tussen de chauffeursstoel en de passagiersstoelen (als in het voertuig de afstand van tenminste 1,5 meter tussen passagier en chauffeur niet mogelijk is)”.

De RDW is onzichtbaar via haar site en initiatiefloos (26 april 2020). Ze communiceert niet maar lijkt wel te handhaven. Ziet zij dan haar rol niet binnen deze Coronacrisis? Of ontbreekt het aan daadkrachtig management en scenariodenken? Waarom neemt het RDW niet het iniaitief en staat zij ook op om oplossingen te bieden?

Er zijn de afgelopen dagen verschillende signalen ontvangen dat RDW bezwaren heeft bij de fysieke afscheidingen in taxi’s en busjes, terwijl de verzekeraars het juist wel al hadden goedgekeurd. Er zijn zelfs bekeuringen door het RDW uitgedeeld aan taxichauffeurs. Terwijl die juist het goede doel wilde bereiken: extra veiligheid voor hun passagiers zoals door het RIVM in de richtlijn omschreven. De voorlopers en creatieve taxichauffeurs die wel moeten rijden, schijnen nu te worden gestraft. Foei RDW!

Het RDW beroept zich nu op artikel 22 van de Wegenverkeerswet….

Volgens artikel 22 van de wegenverkeerswet dient iedere aanpassing aan je voertuig of voertuigonderdeel voorzien te zijn van een typegoedkeuring.

RDW heeft tot nu toe geen typegoedkeuringen afgegeven voor schermen en folies in voertuigen.

Op basis van EU-regels voor toelating van voertuigen op de openbare weg en andere verkeersveiligheidseisen zal worden gekeken naar het gebruikte materiaal en de manier waarop dat is bevestigd.
De volgende vragen zijn bijvoorbeeld relevant: wordt het zicht (teveel) belemmerd, brengt een scherm/folie bij ongevallen misschien letsel toe aan inzittenden, wordt de werking van de airbags beïnvloed (luchtstroomveranderingen), kunnen chauffeur en passagiers nog vluchten bij een ongeval, kunnen hulpdiensten hun werk nog doen bij een ongeval?

Verzekeraars dekken eventuele schade van een ongeval vermoedelijk niet als blijkt dat een voertuig werd aangepast zonder typegoedkeuring, tenzij hiervoor toestemming is verkregen.

Binnen I&W zal nu samen op worden getrokken voor de sectoren rijscholen, CBR en de taxi sectoren. De boodschap vanuit de taxi-sector is dat heel snel duidelijkheid moet komen, is overgebracht. De taxi-sector legt uit dat er al investeringen zijn gedaan en andere ondernemers op het punt staan die investeringen te doen. Ook ter bescherming van de taxichauffeur zelf die Corona-patiënten moet vervoeren.

RDW schat nu – informeel – in dat zacht materiaal eerder in aanmerking zal komen voor goedkeuring of gedogen, dan hard materiaal. Echter, plastic afscheidingen zijn veel lastiger om schoon te houden en dit materiaal is ook kwetsbaar.

Wij vragen het RDW om mee te denken in praktische oplossingen. En coulant te zijn naar de innovaties die de taxisector laat zien en snel met een antwoord te komen. Want dit had al veel eerder gemoeten. En beste RDW, zorg ervoor dat er gecommuniceerd wordt met de eindafnemers. Want dat kan flink worden verbeterd. Bied informatie met oplossingen aan zodat iedereen weer verder kan in deze crisis. 

 

BrusArt Media