Irritaties over een chauffeur: durf die maar eens te benoemen!

Met ruim 33 jaar ervaring, maakt Brussaard Mobility Solutions de balans op: waar gaat het mis als er geen match is tussen de chauffeur en de cliënt op de achterbank? Dankzij jarenlange ervaring en vele gesprekken met cliënten en personal assistants, geven we hieronder de top 5 irritaties vanaf de achterbank:

  1. Te laat komen.
  2. Onjuiste inschatting route- en timemanagement.
  3. Te veel praten.
  4. Onveilig ervaren rijstijl.
  5. Twijfel over discretie en geheimhouding.

Te laat komen
Op nummer 1 staat te laat komen: de directiechauffeur of privéchauffeur die niet minstens vijf minuten van tevoren aanwezig is, zorgt direct al voor een vertrouwensbreuk. Een vertraagd vertrek veroorzaakt aanzienlijke spanning voor de klant en is moeilijk te herstellen. Dit verlies aan vertrouwen heeft directe invloed op de klanttevredenheid. Bovendien kan ook de reputatie worden aangetast: hoe belangrijk is de afspraak die (mogelijk) wordt gemist?

Onjuiste inschatting van route- en timemanagement
Vervolgens komt het probleem van ‘Onjuiste inschatting van route- en timemanagement’, wat vaak voorkomt bij gelegenheidschauffeurs. Van een professionele directiechauffeur wordt verwacht dat hij of zij de meest efficiënte route kiest en de bestemming zonder vertraging vindt. Dit is waarvoor een directiechauffeur wordt betaald. Ook in het geval dat een chauffeur zijn of haar route niet kent, is de klanttevredenheid direct in het geding. Een professionele chauffeur moet de weg kennen; hierover is geen discussie mogelijk.

Te veel praten
Communicatie tussen de klant en de chauffeur is een essentieel aspect van de dienstverlening van een chauffeur. Deze communicatie moet worden afgestemd op de voorkeuren van de klant. Terwijl sommige klanten een gesprek wellicht waarderen, verwachten velen een rustige en discrete omgeving waarin zij kunnen werken of ontspannen tijdens de rit. Overmatig praten door de chauffeur kan als storend en onprofessioneel worden ervaren, vooral wanneer de cliënt behoefte heeft aan privacy of concentratie. Het is de verantwoordelijkheid van de chauffeur om in te schatten in hoeverre de klant openstaat voor een gesprek.

Onveilig ervaren rijstijl
De veiligheid van de klant is zonder twijfel de hoogste prioriteit binnen een chauffeursdienst. Een rijstijl die door klanten als onveilig wordt ervaren, veroorzaakt niet alleen angst en discomfort, maar ook wederom vertrouwen in de dienstverlening. Klanten verwachten een soepele rijervaring die hen toestaat om te ontspannen of zich te concentreren op hun werk tijdens de rit. Een consistente en veilige rijstijl helpt bij het opbouwen van een lange termijn relatie die gebaseerd is op vertrouwen.

Twijfel over discretie en geheimhouding
Twijfel over discretie en geheimhouding is vooral een argument om bij voorbaat geen chauffeur-op-afroep te boeken. Hier zit het voorbehoud van veel opdrachtgevers: discretie en geheimhouding moeten worden gewaarborgd. Voor deze doelgroep is een vast gezicht achter het stuur een voorwaarde.

Gebrek aan vertrouwen zorgt ervoor dat bepaalde telefoongesprekken niet in de auto worden gevoerd. Er is geen vertrouwensrelatie met de chauffeur, omdat deze steeds wisselt of een onbekende voor de organisatie is. Dit wordt vaker ervaren bij een chauffeur op afroep dan bij de directiechauffeur die regelmatig terugkeert als vast gezicht.

Bij een studentchauffeur kan je je afvragen:

  • In welke netwerken deze student opereert;
  • Van welk dispuut of studentenvereniging is deze studentchauffeur lid?;
  • Wie zijn de huisgenoten?;
  • Waar komt eventueel de informatie terecht?;

Ouders van studentchauffeurs, die mogelijk ook een goede positie hebben in het bedrijfsleven kunnen via netwerken verbonden zijn aan de klant op de achterbank. Zij kunnen onbedoeld informatie ontvangen die in informele gesprekken wordt gedeeld. Dit risico is een sterke overweging om voortaan af te zien van het inzetten van studentchauffeurs.

Bij het inzetten van een directiechauffeur speelt dit argument ook een rol: door vaker en langduriger samen onderweg te zijn, is de klant in staat om de chauffeur te toetsen door middel van een aantal vragen of gesprekken. Directiechauffeurs hebben kleinere en beperkte sociale omgeving en zijn getraind om informatie strikt vertrouwelijk te behandelen. Zelfs partners weten niet wat er in de auto is besproken. Dit is de professionele beroepshouding die verwacht wordt van een directiechauffeur.

Tegelijkertijd is er groot aantal mannen en vrouwen van de achterbank die geen idee hebben, van enig risico dan ook. Zelfs CEO’s van grote accountantsorganisaties en advocatenkantoren huren de goedkope studentchauffeurs op afroep in, zonder zich te realiseren met wie ze te maken hebben. Dit bewustzijn is vaak tarief-gedreven en er bestaat een sympathie voor de student.

De gecertificeerde directiechauffeur
Bij Brussaard Mobility Solutions is de vraag naar de gecertificeerde directiechauffeur sterk in opkomst. Zij heeft geen studentchauffeurs meer in dienst.

Paul Brussaard:

“Een opdrachtgever of Personal Assistant kiest na corona steeds vaker voor de garanties van een professionele CCV D1 of DEKRA gecertificeerde directiechauffeur. Daarmee vallen de ergernissen weg en kan de focus worden gelegd op het effectieve doorwerken vanaf de achterbank. De vertrouwensband is het allerbelangrijkste”.

Paul vervolgt:

“Studentchauffeurs kunnen goed worden ingezet als bob-chauffeur of thuisbrengservice vanuit restaurants. Dat is lekker goedkoop. Voor de langere en serieuze ritten en bij hogere posities binnen overheid en bedrijfsleven, is het waard om een professionele intermediair in te schakelen”.

Wil je meer informatie over de opleiding voor het CCV D en DEKRA-certificaat voor directiechauffeurs (en de verschillen daar tussen kennen)? Bezoek dan hier de website van het opleidingsinstituut BRUSECO.

Wil je zelf ervaren wat het verschil is met jouw huidige chauffeur op afroep? Neem de proef op de som! Klik hier voor meer informatie over directiechauffeur op afroep.