Pas op voor een baan als chauffeur zonder CAO

apr 10, 2021

Home » Overig » Pas op voor een baan als chauffeur zonder CAO

Pas op voor een baan als chauffeur zonder CAO

Maak jouw positie op de arbeidsmarkt waardevol en kies voor werkgevers die een CAO naleven. Dat maakt jouw werk als chauffeur (dit kan directiechauffeur zijn, privé-chauffeur, taxichauffeur of touringcarchauffeur) waardevoller en passender in de huidige tijd. Wees kritisch voor wie je gaat rijden en let daarbij goed op de vergoeding die wordt betaald voor jouw chauffeursdiensten.

Wat verdien jij als professional achter het stuur? Ben je gecertificeerd en heb je een chauffeursdiploma? Heb je al veel ervaring als chauffeur? Dan telt zich dat uit. Ben jij nauwelijks opgeleid en heb je nog niet veel rijervaring opgedaan als chauffeur? Dan is iedere opstap goed om belangrijke rijervaring op te doen. Werkervaring als chauffeur opdoen is van belang, omdat blijkt dat ervaren chauffeurs minder schades rijden, beter hun tijdmanagement kunnen toepassen en de weg veel beter, sneller en efficiënter kunnen vinden.

Het werken bij een intermediair voor chauffeursdiensten is dan op zich prima. Pas echter wel op voor intermediairs die te lage vergoedingen of te weinig zekerheden bieden. ChauffeurPRO dienstengroep zet zich in om het vak van chauffeurs beter te positioneren in de markt van vraag en aanbod. Dit bekekent dat je reële uutarieven mag verwachten, afgestemd op jouw ervaring als (directie)chauffeur. Je hebt recht op een juiste vergoeding met een CAO en heldere afspraken als ritten worden geannuleerd. Daar zit nogal verschil in als we kijken naar diverse intermediairs.

Het vak van chauffeur is een specialisatie. Je zit niet op kantoor, maar rijdt met jouw auto, vrachtwagen, limousines of touringcar iedere dag rond in Nederland. Of je werkt internationaal, waardoor je ook heel Europa als werkgebied kunt zien. Dit vraagt specifieke eigenschappen en kwaliteiten. Je moet bereid zijn om iedere dag met een goede focus en concentratie de weg op te gaan. Je neemt jouw verantwoordelijkheid als chauffeur. Je bent een ware vakman. Dit beroep kan niet worden vergeleken met een kantoorbaan. En dat willen we ook niet doen.

Bijscholing is dan ook belangrijk. Je moet bijblijven in het vakgebied waarin je werkt. Dit kunnen speciale goederen zijn, of andere unieke zaken die je mag vervoeren. Denk hierbij aan het vervoeren van mensen, patiënten, kinderen of Vips. Het vervoeren van goederen, groot of klein. Of vloeibaar. Het vraagt om extra aandacht en focus.

Chauffeur.nl biedt hiervoor dan ook bijscholingsprogramma’s aan. Zodat jij je verder kunt ontwikkelen binnen dit vakgebied van professionele chauffeurs. Of je nu een vast dienst verband wil, of op afroep beschikbaar wilt zijn of als zzp-chauffeur. Bij Chauffeur.nl blijf je bij in jouw vakgebied en kan je, als je dit als chauffeur leuk vindt, verder specialiseren met deelcertificaten.

Als uitzendbureau voor chauffeurs kunnen wij jou altijd weer op een nieuwe opdracht plaatsen of iedere dag weer een andere opdracht geven. Dat is ons bestaansrecht sinds 1990. Waar vind je zoveel afwisselend werk? Wij zien jouw talent en drive! Die energie wordt door onze opdrachtgevers opgemerkt!

Toch kunnen wij ons voorstellen dat je niet alleen afhankelijk wilt zijn van Chauffeur.nl. Misschien ben je zzp-er en heb je meerdere opdrachtgevers nodig? Of je verneemt via via dat iemand op zoek is naar chauffeurs. Daar ga je natuurlijk dan ook op af! Dan ga je ook elders solliciteren. Maar daarvoor geven wij graag wel enkele belangrijke adviezen voor jou als chauffeur.

Het is namelijk een branche die door veel aanbieders wordt gezien als een verdienmodel. Daarom worden medewerkers of chauffeurs beschermt doordat er CAO van toepassing zijn. Dit zijn collectieve Arbeidsvoorwaarden voor chauffeurs. Voor taxibedrijven, touringcarbedrijven en transportbedrijven zijn de CAO’s wel helder. Maar voor directiechauffeurs en privechauffeurs die voor intermediairs werken is dit niet helder. Die CAO’s ontbreken vaak. Hierdoor mis jij ook garanties. Het gevolg is een prijzenslag en zeer lage vergoedingen.

 

Wat is het salaris van een directiechauffeur of privechauffeur?

Wat zou je kunnen verdienen als directiechauffeur of privechauffeur? Kijk even hier naar het onderzoek naar de salarissen voor privechauffeurs en directiechauffeurs. Ook het tarief voor ZZP-directiechauffeurs en ZZP-privechauffeurs staat hier vermeld. Dit kan je hier nalezen.  Waar heb je recht op?

Graag geven wij jou wel een belangrijk advies: zorg ervoor dat je gezien wordt als professional achter het stuur. Een aantal intermediairs heeft een verdienmodel gemaakt van goedkope arbeid. Zo zien we goed opgeleide directie- en privéchauffeurs met een CCV D of DEKRA-certificaat voor het minimumloon werken, zonder enige garantie of voorziening bij ziekte of voor pensioenopbouw. Pas daarvoor op!

 

Veel intermediairs hebben geen CAO, dus geen garanties…

In Nederland zijn circa 8 intermediairs van chauffeursdiensten actief die GEEN CAO hebben voor hun aangesloten chauffeurs. Terwijl ze wel meedoen aan aanbestedingen. Dit betekent dat ze goedkoop en zonder risico kunnen inhuren. Een aantal intermediairs werkt onder diverse namen, maar behoort tot dezelfde eigenaar. Deze intermediairs voor chauffeursdiensten of privéchauffeurs betalen dus het minimumloon uit, zonder enige aanvullende voorziening (voor ziekte, pensioen of bij arbeidsongeschiktheid). Sommigen gebruiken een ZZP-constructie die, na toetsing, niet overeind zal blijven staan. Vele zijn al beboet hiervoor. De tarieven voor zzp-chauffeurs liggen bij een aantal intermediairs onder de 15 euro! Er wordt ook geadverteerd met tarieven van € 12,50 per uur! Dit is natuurlijk onmogelijk.

Deze intermediairs van chauffeursdiensten zijn veelal niet aangesloten bij branchevereniging of een CAO, omdat zij tussen de wal en het schip vallen. Zij zijn geen taxibedrijf en geen uitzendbureau. Daar profiteren ze optimaal van. Dit gaat ten koste van jouw inkomsten.  Er wordt zichtbaar ook misbruik gemaakt van zzp-ondernemers. Het wordt tijd dat dit ook helder wordt gemaakt, zo vinden wij bij Chauffeur.nl.

 

Prijsdruk structureel ongezond voor chauffeur

Te vaak worden appels met peren vergeleken, waardoor de prijsdruk blijft ontstaan op het inhuren van een professionele chauffeur. Dit komt niet alleen door de zeer lage tarieven, maar ook door het ontbreken van normale garanties die van toepassing zijn en vast zijn gelegd in de Wet Arbeidsmarkt in Balans. Dat is namelijk de reden, waarom de tarieven nog zo laag zijn. Er wordt geen rekening gehouden met de voorwaarden uit deze wet. En dit gaat ten koste van de verdienste van de professionele directiechauffeur, zo lijkt het na onderzoek.

Zo adverteert www.chauffeursdiensten.nl met een “kennismakingstarief” van € 13,50 en mag je de rit tot 3 uur van tevoren kosteloos annuleren. De vraag is natuurlijk wie hiervoor de rekening betaalt. Voor een studentchauffeur wordt overigens verderop het regulier tarief € 21,85 genoemd en voor een directiechauffeur € 31,00 per uur. Dat ziet er al beter uit. De vraag hierbij is bij welke CAO deze club is aangesloten en of de directiechauffeur ook een pensioenvoorziening opbouwt? Wordt hier voldaan aan de Wet Arbeidsmarkt in Balans of wordt de ZZP-chauffeur wel voldoende betaald? Wat verdien je als ZZP-directiechauffeur? Is dit tegen dezelfde voorwaarden als iemand in loondienst? Of kan de ZZP-directiechauffeur fluiten naar zijn of haar geld als een rit wordt geannuleerd.? Stel deze vraag voordat u gaat solliciteren.

Chauffeursdiensten Nederland is overigens ook actief onder de naam Carclass Chauffeursdiensten en onder de naam Cratos. Daarnaast bieden ze de diensten ook aan onder de naam Verhoef Service Company. Ze zitten allemaal op 1 kantoor. Hiermee zet deze aanbieder de trend voor de tarieven neer voor de markt. En veel opdrachtgevers zien die tarieven als leidend. Terwijl hier studenten worden bedoeld.

Het kosteloos annuleren van een chauffeursdienst kan na de introductie van de Wet arbeidsmarkt in Balans niet meer zomaar. Dit dient tot 4 dagen van tevoren te worden geregeld. Anders is de intermediair verplicht het aantal uren uit te betalen dat oorspronkelijk gepland was. Let daar dus ook op. Er is een uitzondering. En dat is als er een CAO van toepassing is. Vraag ernaar als jouw rit wordt geannuleerd. Je hebt dus recht op een vergoeding.

www.wewilldrive.nl adverteert met een kennismakingstarief van 14 euro per uur. Vervolgens wordt het tarief 20 euro per uur. Ook hier is de vraag of de chauffeurs onder een bepaalde CAO ook garanties hebben gekregen? Vraag ernaar als je er solliciteert. Ook zij dienen zich te houden aan de 4 dagen termijn bij annulering. Check dit dus ook als je er werkt of gaat solliciteren. Ze hebben waarschijnlijk geen CAO. Bezint ook hier voor gij begint!

Tarieven Driveme.

Kijk ook kritisch naar www.DRIVEME.nl. Die adverteren met een netwerk van enthousiaste en gedreven zelfstandige privéchauffeurs voor € 12,50 per uur… Oplopend naar € 16,00 per uur en voor Business (neusje van de zalm, CCV D gecertificeerd!) voor € 20,- per uur…. Waar moet jij het dan nog voor doen als ondernemer? Wie betaalt dan jouw arbeidsongeschiktheidspremie? Of de maanden dat je minder kunt werken door seizoensinvloeden? Deze tarieven zijn zonder enige respect voor de directiechauffeur. Dit kan alleen maar als er geen CAO is gevolgd of door een te lage tariefstellen. Het advies van de overheid om de ZZP-chauffeur (basis) minimaal € 17.50 per uur exclusief 21% te vergoeden per uur. Vraag ernaar! Voor gecertificeerde directiechauffeurs ligt dit hoger. Dat start boven de € 30,00 oplopen naar € 35,00 per uur voor DEKRA gecertificeerde zzp-directiechauffeurs. Dan spreek je over een reëler vergoeding. Als je bij een intermediair aan de slag gaat zal je circa 30% marge moeten afdragen. Houd daar rekening mee. Die zal de organisatiekosten hiervan moeten betalen.

Het tarief voor een privéchauffeur start in het DriveMe platform bij € 12,50 ex btw per uur. Dit is het starttarief van een Junior Driver; een beginnende privéchauffeur. Bij de meer ervaren chauffeurs ligt het gemiddelde tarief op € 15,50 euro ex btw per uur. Voor een gecertificeerde directiechauffeur is het starttarief € 20,- ex btw per uur. (Nog steeds veel minder dan je zou betalen bij een regulier chauffeursbedrijf.)   Bron: site DRIVEME Wie hier zich bij DRIVEME durft aan te sluiten zal dus voor deze lage tarieven moeten gaan rijden als zelfstandig ondernemer. En daar gaat nog 10% vanaf… wil je ook nog even 10% afdragen aan dit platform…. Want dat staat wel in de voorwaarden! Geen enkele urengarantie, vergoedingen lager dan het minimumloon, onverzekerd rondrijden en dan commissie afdragen. Maak u keuze vooraf.

 

Tijd voor professionalisering van de chauffeursbranche

Na Corona gaat de vraag naar professionals achter het stuur weer flink aantrekken. Wees dus kritisch voor wie jij gaat werken. Via Chauffeur.nlwerk je wel op een wettelijk grondslag. ChauffeurPRO Dienstengroep staat voor de professionalisering van de chauffeursbranche. Je valt dus onder de betreffende CAO. Dat biedt garanties. Een goede reden om je aan te sluiten via onze nieuwsbrief. We houden je graag op de hoogte.

 

ZZP-CHAUFFUR

Ben je ZZP-er? Dan zorgt Chauffeur.nl voor een goede begeleiding. Als specialist in chauffeursdiensten bieden wij ook speciale trainingen aan voor zzp-ers, zodat die ook hun eigen klanten kunnen vinden. Want alleen zo voldoe je aan het criterium dat je voor meerdere opdrachtgevers werkt. Als professional achter het stuur dien je ook kritisch om te gaan voor wie je gaat rijden.

ChauffeurPRO Media

 

www.chauffeurpro.nl

 

Alle nieuwe artikelen

Certificering van chauffeurs

Gerelateerde artikelen

Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen in het land van de chauffeurs. En schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Daarin staan ook regelmatig leuke aanbiedingen en vacatures die voor jou interessant kunnen zijn. Meld je aan voor de nieuwsbrief.