Verbod om berichten te ontvangen is enige middel

Kansen voor chauffeurs op afroep en taxichauffeurs

 

Er is een verkeerde keuze gemaakt door de maximumsnelheid te verlagen naar 100 kilometer per uur. Of het tot een definitieve gedragsverandering leidt in deze tijd, is nog maar de vraag. Dit gaat mogelijk tot juist meer ongelukken leiden. Dat heeft diverse redenen,” aldus Paul Brussaard van ChauffeurPro.

Doordat er slechts 100 kilometer per uur wordt gereden ontstaan een aantal effecten die je niet zo snel hebt als er gereden wordt met een snelheid van 130 kilometer per uur: Zo ontstaat bij een lage constante snelheid een soort van highway blues. Door de monotone rijstijl raken we in onszelf gekeerd, verzinken in gedachten. Als iedereen met dezelfde snelheid rijdt rijden we als een treintje achter elkaar. Voor een deel van de bestuurders geldt dat ze in zo´n voorspelbare situatie niet meer genoeg prikkels ontvangen om zichzelf te kunnen blijven concentreren. Dat zien we vooral bij ritten die langer duren van 30 minuten. Er lijkt minder noodzaak om onze gedachten bij de weg te houden en dus gaan we minder focussen.

Om hieruit te blijven willen we iets gaan doen, actie ondernemen. Harder rijden geeft meer focus, maar dat is niet toegestaan, dus dan bied de smartphone de oplossing. We gaan de navigatie instellen, bellen, berichtjes lezen en zelfs beantwoorden. In de veronderstelling dat dit maar ´even´ duurt en dus niet echt onveilig is. Met alle social media bij de hand leidt dit tot meer telefoongesprekken, whatsapp berichtjes en e-mailtjes onderweg. Een lagere snelheid zorgt dus voor een lager risicobewustzijn. Dit verhoogt de kans op een ongeval met een factor 40! Ook neemt de kans op files per direct toe.

Op langere termijn zou het verlagen van de maximumsnelheid kunnen leiden tot een gedragsverandering. Maar tegen die tijd rijden alle voertuigen autonoom en zal het bedienen van de telefoon waarschijnlijk toegestaan worden. Dan hoeven we ons niet te vervelen. Tijdverlies is namelijk iets waar wij in Nederland een hekel aan hebben. Nu de maximumsnelheid is verlaagd voelen we ons in ons vrijheidsgevoel aangetast (het mocht eerst wel en nu ineens niet meer). Als reactie op deze maartegel gaan sommige bestuurders dan toch los op de weg. Ze moeten eruit.

Nu we in een crisis zitten en er geen optimaal gebruik gemaakt kan worden van het openbaar vervoer, neemt het aantal files drastisch toe. De eigen auto wordt gezien als een Coronavrije omgeving. de kans op besmetting is lager dan in de bus of trein. Daardoor zal het aantal weggebruikers sterk toenemen.

 

Oplossing is niet simpel

Wat is de oplossing? Bijvoorbeeld met een app die ervoor zorgt dat je tijdens het autorijden geen telefoontjes of berichten meer kunt ontvangen of hier geen melding van krijgt. Dat is voor veel mensen de enige oplossing. Die apps zijn er al, maar moet je zelf installeren. Dat doen we vaak niet. We willen immers 24/7 bereikbaar zijn. De overheid moedigt met de campagne ´Ik rij MONO` al jaren aan dat mensen niet bereikbaar zijn tijdens het rijden. ook worden er boetes uitgeschreven voor het bellen tijdens het rijden. Het effect is niet echt groot. Het is lastig dit verbod te handhaven of  technisch verplicht te stellen. Dat gaat niet lukken. Dit betekent concreet dat we onderweg nog steeds afgeleid zullen blijven en dat het aantal verkeersongevallen blijft toenemen.

Een andere oplossing is voor het bedrijfsleven en overheid weggelegd: het inhuren van een chauffeur op afroep. Deze man of vrouw neemt dan de rijtaak in alle rust over, waardoor de achterbank een volwaardige werkplek voor de klant wordt. Zo wordt door deze maatregel meer werkgelegenheid gecreëerd omdat er op afroep een directiechauffeur wordt ingezet. Een alternatief voor is voor de kortere ritten is het gebruik van een taxi.

Dat is het enige voordeel van de verlaging van de maximumsnelheid is er bij de inzet van een chauffeur meer effectieve werktijd tijdens het reizen wordt gecreëerd. Dan maakt die trajectcontrole en file ook niets meer uit. Wel zal er eerder van huis of kantoor vertrokken moeten worden. 

 

ChauffeurPro™  is eigenaar van Brussaard Chauffeursdiensten en BRUSECO.