RDW strooit twee maanden lang zand in de ogen van taxichauffeurs

mei 14, 2020

Home » Overig » RDW strooit twee maanden lang zand in de ogen van taxichauffeurs

RDW strooit twee maanden lang zand in de ogen van taxichauffeurs

Vluchtig statement over afscheiding door RDW rammelt aan alle kanten 

RDW verzuimt haar klanten tijdig en juist te informeren

 

Het RDW geeft na lang wachten, eindelijk een verklaring. Ze waren al wekenlang uit beeld. Terwijl 35.000 taxichauffeurs bezig waren hun auto coronaproof te maken, samen met het ministerie van infrastructuur en waterstaat en het KNV. We zijn benieuwd wat de minister nu gaat doen.

Communicatie blijkt niet het sterkste punt is van het RDW. En daarmee onderschatten ze hun rol in de coronacrisis. Door gebrek aan communicatie en het uitblijven van antwoorden, wordt de gehele taxibranche niet juist en niet volledig geïnformeerd. En met haar nieuwe statement strooit de RDW zand in de ogen van de goedwillende taxichauffeurs.

 

Dit schreef het RDW op 13 mei 2020 op haar site:

Onderzoek voertuigveiligheid afschermingen in voertuigen
Op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onderzoekt de RDW de veiligheid van afschermingen binnen het voertuig. Dat zijn schermen van hard of zacht plastic die in voertuigen kunnen worden geplaatst. Ondernemers stellen vragen over het uitrusten van voertuigen met afschermingen om chauffeurs en passagiers van elkaar te scheiden in verband met het coronavirus.

 

RIVM-richtlijnen
Het RIVM heeft voor contactberoepen nieuwe richtlijnen gepubliceerd. Het gebruik van afschermingen in voertuigen vormt geen onderdeel van de RIVM-richtlijnen. De RDW kan geen oordeel vormen over de mate van bescherming die de schermen bieden tegen het coronavirus, wel kunnen wij de voertuigveiligheid van de schermen beoordelen.

 

Veiligheid
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft de RDW gevraagd te onderzoeken of de schermen veilig zijn en ook veilig in voertuigen geplaatst kunnen worden. De RDW beoordeelt of het plaatsen van schermen in een voertuig voldoet aan internationale regelgeving. Een wijziging aan een voertuig mag in de meeste gevallen niet zomaar gedaan worden. Het aanbrengen van een afscherming kan nadelige effecten hebben op de veiligheidsvoorzieningen die in een auto zijn aangebracht. Denk bijvoorbeeld aan de airbags, het zichtveld via de spiegels, het zicht naar buiten en de bewegingsruimte voor de bestuurder.

 

Veel taxi’s zijn inmiddels al uitgerust met schermen. Dat komt omdat het RIVM dit heel helder heeft aangegeven in haar adviezen. Ook de minister heeft dit van het begin af aan duidelijk aangegeven. Hieronder vind je het statement van onze minister. Dit dateert van 27 maart, dus vrij snel na het uitbreken van de coronacrisis.

“Vandaag maakte Minister Cora van Nieuwenhuizen in een schrijven aan de Tweede Kamer bekend dat samen met Koninklijke Nederlands Vervoer (KNV) wordt bekeken welke onderdelen van het maatregelenpakket juist ook voor de ondernemers in de taxibranche kunnen worden ingezet.


Omdat juist in deze periode beschikbaarheid van vervoer van essentieel belang kan zijn, vervult het zorg- en taxivervoer momenteel een belangrijke functie. Net als bij OV is het uitgangspunt dat er alleen gebruik wordt gemaakt van een taxi, als er geen andere optie is. De gezondheid van zowel de chauffeur als de reiziger staat daarbij voorop.


Het is daarom van belang dat zowel reizigers als taxiondernemers de adviezen van het RIVM ten aanzien van hygiëne en persoonlijke afstand opvolgen. Aansluitend op deze basisuitgangspunten vervoert een taxi alleen een passagier wanneer er sprake is van een afstand van minimaal 1,5 meter tussen chauffeur en passagier, of wanneer er een gesloten afscheiding is tussen de chauffeur en passagier. Daarnaast is het advies om maximaal één passagier tegelijkertijd te vervoeren, tenzij het personen van hetzelfde huishouden zijn.

 

Alle punten uit het overleg met het KNV zijn geborgd in het Taxiprotocol dat eind maart is gepubliceerd. Minister Cora van Nieuwenhuizen is dus betrokken geweest bij het KNV TaxiProtocol waarin deze afscherming direct is opgenomen. Vanuit het ministerie word heel duidelijk gemaakt dat een fysieke afscheiding noodzakelijk is. Dit staat ook op de website van het ministerie vermeld:

Welke maatregelen nemen taxibedrijven om besmetting te voorkomen?
Taxibedrijven volgen de richtlijnen van het RIVM. Daarnaast nemen ze aanvullende maatregelen, zoals een fysieke afscheiding tussen chauffeur en passagier en een extra schoonmaakronde na iedere rit…….. ……..Meer over de maatregelen die taxibedrijven nemen om besmetting te voorkomen leest u in het Protocol Veilig en verantwoord taxi-en zorgvervoer

 

Op de website van het RIVM is te lezen hoe personen met corona gerelateerde klachten moeten worden vervoerd. Hierbij wordt één handreiking gegeven voor de plaatsing van dit scherm:

Het heeft sterk de voorkeur om een groter voertuig (busje) te gebruiken. Dan kan de afstand tussen passagier en chauffeur tenminste 1,5 meter zijn. Is het niet mogelijk deze afstand te houden? Plaats dan een doorzichtig scherm dat de chauffeur afschermt. Let erop dat het scherm het niet moeilijker maakt voor de chauffeur om het voertuig veilig te besturen.

 

Is het RDW niet op de hoogte van de communicatie van het RIVM en de minister? Is dat de reden dat ze pas zo laat actie ondernemen? Een kwalijke zaak. De 35.000 taxichauffeurs weten niet waar ze aan toe zijn, terwijl ze graag verder willen. Blijkbaar is het niet mogelijk voor de RDW om de omstandigheden van deze crisis mee te wegen in haar communicatie. De communicatie vanuit de overheid en KNV is immers aanleiding geweest voor duizenden taxichauffeurs om vele honderden euro’s uit te geven aan een scherm. Want de schoorsteen moet wel blijven roken. De vaste lasten van de taxi (met alle wettelijke verplichtingen) gaan echter gewoon door en het aantal ritten is nog steeds niet groot.

Waar dient de taxichauffeur nu rekening mee houden? Wel of geen fysieke afscheiding? En is het scherm dan wel of niet goedgekeurd door het RDW? Wanneer is dat dan helder? Waar doet de taxichauffeur nu goed aan om te doen? Of worden deze ondernemers uitgesloten van een verzekeringsdekking omdat zij een scherm hebben ingebouwd? Op eigen kosten en puur in het belang van de passagier en zijn of haar eigen veiligheid?

Wie heeft nu gelijk? Het RDW of het RIVM, KNV en het Ministerie?

Navraag in de markt leert dat een mail sturen naar de RDW weer een heel ander antwoord geeft. Daaruit blijkt dat herkeuring helemaal niet nodig is! En dat zou nu juist de reden zijn, van datzelfde RDW, om tot herkeuring over te gaan, zo staat in haar statement. Zo spreekt het RDW zichzelf weer tegen….

 

Wat is nu de status van die fysieke afscherming voor de taxi? Waarom schakelt het RDW niet mee in haar communicatie?
Dat zou veel onduidelijkheid weg kunnen nemen. Soms moet je snel en tijdig meebewegen in een crisis. Kom op RDW!

 

 

BrusArt Media

Eerder verschenen artikelen op chauffeur.nl:

 

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van CHAUFFEUR.NL en blijf op de hoogte van de ontwikkelingen binnen de taxibranche.

 

Dit bericht mag met bronvermelding worden gedeeld.

Alle nieuwe artikelen

Certificering van chauffeurs

Gerelateerde artikelen

Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen in het land van de chauffeurs. En schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Daarin staan ook regelmatig leuke aanbiedingen en vacatures die voor jou interessant kunnen zijn. Meld je aan voor de nieuwsbrief.