De chauffeur als melkkoe van onze overheid
We leven in een klein en vol land. De wegen raken overvol nu de economie weer aantrekt en meer mensen de auto nemen. De auto geeft toch echt een gevoel van vrijheid. Het openbaar vervoer is vaak niet mogelijk of gewoon geen alternatief. De treinen zitten volgepakt. En je moet vaak een trein nemen op een plek waar je niet woont en eindigt bijna altijd op een een plek waar je niet moet zijn. Dus is de auto vaak het beste alternatief. Dat maakt het werk van een chauffeur nu juist zo leuk. Autonoom een voertuig besturen, met mensen, goederen of alleen jezelf. Dat is avontuurlijk en geeft een gevoel van vrijheid.
Jammer dat je steeds vaker stil komt te staan. Daarnaast kun je ook geen haast meet maken. De maximumsnelheid gaat wettelijk weer omlaag en de boetes voor te hard rijden gaan flink omhoog. Er wordt ook gecontroleerd op langere trajecten via trajectcontrole…. Je bent dus kansloos als chauffeur om jouw verloren tijd in te halen…zonder kleerscheuren dan…. want Vadertje Staat staat klaar met de collectebus. Naast de hoogste Wegenbelastingtarieven van de wereld en de hoogste belasting op voertuigen, is dit echt een nieuw bewijs van ´chauffeurtje pesten´. En dat terwijl wij juist een land van mobiliteit zijn.
De chauffeur anno 2020 moet dus ruim op tijd vertrekken en de tijd nemen om zijn of haar afspraken na te kunnen komen anders betaalt hij of zij nog hogere boetes. Dit betekent meer reisuren op onze wegen, meer files en meer en duurder fileleed.
Flitsmeister
Fijn dat er een APP van Flitsmeister is. Zo kun je in ieder geval de schade beperken. Hoe lang zou deze app nog wettelijk mogen van onze overheid? Misschien gaat de politiek zich ermee bemoeien? Want recent is aangetoond dat de mobiele flitsers veel minder geld opbrengen, doordat iedere chauffeur binnen een paar minuten wordt geïnformeerd waar die flitsers staan. Zou Flitsmeister verboden worden denk je? We gaan het zeker aan ze vragen!
Financiële schade
Je wilt soms even wat extra gas geven in 2020? Of iemand rechts inhalen….Wat is dan je financiële schade?
Zie hieronder de boetes voor 2020:
- Je blijft 130 rijden, terwijl er een 100 bord staat: dit kost je meer dan 300 euro!
- Onnodig links rijden op een autoweg of autosnelweg: 140 euro
- Rechts inhalen: 240 euro
- Geen autogordel dragen: 140 euro
- Als bestuurder tijdens het rijden een mobiele telefoon vasthouden: 240 euro
- Geen voorrang verlenen aan bestuurders van rechts: 240 euro
- Afslaan zonder richting aan te geven: 95 euro
- Buiten noodzaak stilstaan op de vluchtstrook of vluchthaven: 240 euro
Aantal dagen werken voor niets
Als je sommige boetes gaat omrekenen naar het netto uurloon van een gemiddelde taxichauffeur of buschauffeur in loondienst, dan is dit gelijk aan 3 chauffeursdagen werken…. Helemaal voor niets. Je kunt dan beter ZZP-er zijn.
En bij ergernis moet je niet onnodig gaan toeteren! Dat kost maar liefst 390 euro in 2020!
Verdachte van misdrijf
Als je een ongeluk veroorzaakt terwijl je de telefoon in je hand hebt, dan komt het nieuwe Artikel 5A WVW om de hoek kijken (lees het artikel hierover op chauffeur.nl) of zelfs Artikel 6 (dood door schuld), want het gebruik van een mobiele telefoon wordt gezien als afleiding en dat is verboden. Veroorzaak je een dodelijk ongeluk omdat je juist een appje verstuurde dan verandert jouw leven compleet. Dan ben je ineens verdachte van een misdrijf.
Strikte afspraken maken jou professioneel als chauffeur
Je moet je als chauffeur dus professioneel gedragen op de weg. Het gaat nu om strikte afspraken maken met jezelf en met jouw werkgever en opdrachtgever Een goede handsfree-set in de auto betaalt zich direct terug. Geen enkele twijfel! Verder wordt time-management veel belangrijker. Je moet dus goed weten hoe lang je van A naar B rijdt. En dat per dag… Dat moet je opnemen in jouw offerte of tarief.
Er komen extra dimensies bij: Niet appen achter het stuur, geen telefoon in jouw hand en niet te hard rijden. Beheers je en ga op tijd van huis. Doordat je langere werkdagen maakt, moet je ook nog eens rekening met de rijtijdenwet en de arbeidstijdenwet. Zo krijg je grip op jouw professionaliteit.
Wie halen er voordeel bij dit alles?
Dat is de schatkist van de overheid! Daarnaast ben jij dat ook zelf, als je maar deze factor van tijd in het uurtarief verwerkt. Alles gaat langzamer. Dus geen vaste tarieven meer per rit. Een andere groep die voordeel behaalt zijn chauffeurs die belangrijke mensen vervoeren, zoals taxichauffeurs en directiechauffeurs. Die chauffeurs worden nu vaker ingehuurd om het stuur uit handen te nemen.Vanaf een paar tientjes per uur kan de adviseur, directeur of advocaat onbeperkt doorwerken vanaf de achterbank van zijn of haar eigen auto en de kans op boetes is dan 0 euro. Dat is heel snel terugverdiend met zoveel reistijd als werktijd. Laten wij nu een goed adresje hiervoor kennen?
Wil je meer lezen over de boetes? Lees hier verder.
Wil je op de hoogte blijven van boetes en interessante wetswijzigingen? Wordt fan van Chauffeur.NL en blijf op de hoogte!