Het is nu een feit: de taxichauffeurs moeten huizenhoge premies betalen voor hun verzekering. Waren eerst de kleine ondernemers/chauffeurs aan de beurt, nu gaan de grote organisaties dit ook merken. Ook die chauffeurs gaan marge verliezen door hogere premies. De taxichauffeur kan nog nauwelijks worden verzekerd. Er rijden momenteel al honderden taxi’s onverzekerd rond. Er wordt hierover veel geklaagd in de taxibranche. Er werd zelfs buiten Nederland gezocht naar een verzekeraar. Maar dat bood ook geen oplossing.
Wat is hier aan de hand? De kosten voor de verzekeraars zijn gewoon te hoog. Anders gezegd: de schades zijn te talrijk. Er wordt teveel geld uitgekeerd aan deze doelgroep. De kranten staan er bol van: ongelukken met taxi’s. Maar ligt dit niet aan de chauffeur zelf? Daarom moet deze chauffeur geholpen worden vinden wij van Chauffeur.nl.
Hubert Andela, directeur van KNV: “Wij hebben nog wel geprobeerd een buitenlandse verzekeraar geïnteresseerd te krijgen, maar die zag helaas te weinig brood in de Nederlandse taximarkt. Nu zijn we wel bezig om de maatregel terug te draaien dat taxi’s voor verzekeraars een aparte categorie zijn. Maar dat is echt een proces van de lange adem en taxiondernemers hebben daar nu niets aan. Dus voorlopig is inzetten op schadepreventie het beste wat je kunt doen”.
Schades voorkomen
We kunnen er niet omheen: Inzetten op schadepreventie is het antwoord. Een mentaliteitsverandering en een gedragsverandering. Want daar zit de verhoogde schadefactor in verborgen. We doen als chauffeur blijkbaar maar wat in het verkeer, zonder enig besef wat de consequenties zijn. Daar mist een gedegen opleiding of training. Dat is toch te gek voor woorden? Niemand neemt zijn of haar verantwoordelijkheid blijkbaar. Iemand die verantwoordelijk is als chauffeur voor het vervoer van jouw dierbare oma of opa, of je (klein)kind, maakt er een potje van als het gaat om verkeersveiligheid! Daar moet toch sowieso een oplossing voor worden gevonden?
We hebben BRUSECO gevraagd om een visie hierop te geven. BRUSECO heeft inmiddels ruim 600 taxichauffeurs opgeleid voor het TaxiPlus Certificaat.
Wat is de visie van deze rijopleider van de TaxiPlus opleidingen die speciaal voor ervaren taxichauffeurs is ontwikkeld? We vragen het Esther Bloemendaal, directeur van BRUSECO:
“Zodra je een rijbewijs hebt behaald en het CCV-T examen hebt behaald, mag je taxichauffeur worden. Op zich is die toetsing een goede start. De vraag is echter welke rijopleiding je hebt genoten, voordat je de taxi instapt als chauffeur? Daar gaat het soms niet goed. Veel chauffeurs hebben nooit echt geleerd om vlot, veilig en comfortabel te rijden. De vraag is welk gedrag de chauffeur ontwikkelt nadat hij deze toetst heeft afgelegd. En daar gaat het vaak mis. Daar zou dus een vervolg op moeten komen. Daarin voorziet BRUSECO Taxiplus training (verkorte CCV D opleiding).”
“Taxichauffeurs die bij BRUSECO de opleiding TaxiPlus volgen, worden getoetst op hun beroepshouding, klantvriendelijkheid, probleemoplossend vermogen en hun rijvaardigheid. Die beroepshouding is de basis van handelingen van de chauffeur. Daar komen de persoonlijke overtuigingen van de chauffeur nog bij! Het gaat dus om wat er in het hoofd van de chauffeur gebeurt en zijn of haar houding (risicobewustzijn, zelfoverschatting). Daar richten wij ons op. Dit gaat om gelijktijdige handelingen in de auto, de emoties van de chauffeur (temperament) en (verkeers)omstandigheden die afwijken. Dit staat centraal bij onze coaching. We kunnen wel stellen dat onze aanpak tot een enorme verlaging van het aantal schadegevallen leidt. Meetbaar! Tegelijkertijd gaat de klanttevredenheid omhoog”, aldus Esther Bloemendaal.
Chauffeur Risico Profiel
Niet iedere chauffeur is zich bewust van zijn of haar eigen risico-profiel. Hieruit kan je de kans op ongelukken of schade lezen. BRUSECO maakt de chauffeur hiervan bewust. Daardoor verandert de houding en rijstijl, omdat vanuit dit persoonlijke profiel gewerkt wordt aan overtuigingen van de chauffeur. Daar zit de winst. Hier wint de passagier ook bij: die wordt veiliger vervoerd en heeft een servicegerichte en veilig rijdende chauffeur.
Hoe ziet dit er in de praktijk uit?
Stap 1: De taxichauffeur vult het Chauffeur Risico Profiel online in,
Stap 2: Deze taxichauffeur wordt uitgenodigd om deel te nemen aan de vaardigheidstraining (1 dag theorie, inclusief behandelen praktijkvoorbeelden) in groepsverband (interactie en intervisie),
Stap 3: Rijstijlanalyse door Rijdocent van BRUSECO in de auto van de chauffeur, met als uitgangspunt het Chauffeur Risico Profiel. De chauffeur wordt persoonlijk bewust gemaakt van zijn of haar risico’s onderweg.
Esther Bloemendaal: “Op deze manier kan de werkgever of ondernemer aan de verzekeraar laten zien dat er preventief aan schadepreventie wordt gedaan. Met als resultaat dat binnen 1 jaar de premies stap voor stap omlaag gaat. Dan wordt het opleidingsgeld eenvoudig terugverdiend, velen jaren achter elkaar. Maar belangrijker: de verkeersdeelname door de chauffeur wordt veel veiliger!”.
Esther vervolgt: “BRUSECO maakt hierin echt het verschil. BRUSECO treedt in overleg met de verzekeraars en maakt het meetbaar en inzichtelijk voor de verzekeraar. Dat is mogelijk door de huidige technologische ontwikkelingen. Conclusie: Iedereen wint: de chauffeur, de passagier en de verzekeraar en daardoor ook de taxiondernemer”, stelt Esther Bloemendaal tot slot.
Korting in 2020
Het advies van Chauffeur.nl is om alle taxiondernemers uit te nodigen om de chauffeurs te laten toetsen via het Chauffeur Risico Profiel. Daarop wordt in 2020 maar liefst 50% korting gegeven als u Chauffeur.nl noemt als informatiebron. Profiteer daarvan en informeer via info@bruseco.nl naar de TaxiPlus training.
Word ook Fan van Chauffeur.nl en blijf op de hoogte. Meld je aan voor de Nieuwsbrief.
BrusArt Media©.