Voor advocaten, accountants, managementboard members zoals CEO’s, CFO’s of andere C-Level bestuurders, geldt dat de directiechauffeur extra gescreend dient te worden. U geeft het stuur uit handen en daarmee uw veiligheid. U bent dan afhankelijk van uw directiechauffeur of privéchauffeur. Chauffeur.nl biedt hiervoor gecertificeerde directiechauffeurs aan. Die gecertificeerde directiechauffeurs bieden extra garanties.
Hoe zit dat met gecertificeerde directiechauffeurs?
Een gecertificeerde directiechauffeur heeft een vakopleiding gevolgd bij een erkende opleider. In Nederland kennen we twee soorten certificaten:
- Het CCV D Basisdiploma chauffeur, geëxamineerd door het CBR in Leusden,
- Het DEKRA vakdiploma chauffeur, geëxamineerd door DEKRA in Arnhem.
Het CCV D basisdiploma chauffeur is een basistraining die circa 80 studie-uren beslaat, waarvan 40 uur
praktijk en 40 uur theorie. Tijdens deze basisopleiding wordt de chauffeur getraind op puur de rijvaardigheid. Dit wordt onafhankelijk getoetst door het CCV (onderdeel van het CBR).
Het CCV heeft aangegeven vanaf 1.1.2020 geen examens meer af te nemen voor het CCV D certificaat. Op dit moment is nog niet bekend op welke dit nader wordt ingevuld door de opleiders. In Nederland is BRUSECO marktleider in gecertificeerde opleidingskandidaten (zowel CCV als DEKRA). Meer informatie vindt u op de website van BRUSECO.
DEKRA
Het DEKRA vakdiploma directiechauffeur wordt internationaal getoetst door DEKRA. Hierbij wordt de directiechauffeur in opleiding op meer dan 40 punten getoetst tijdens een twee uur durend praktijkexamen in Arnhem. Deze vakopleiding is gericht op de beroepshouding, rijvaardigheid en communicatievaardigheden van de directiechauffeur. De studielast ligt boven den 120 uur omdat bij deze vakopleiding veel meer competenties worden getraind.
Hier ziet u een het examen DEKRA D1 afgenomen door het onafhankelijk certificeringsinstituut DEKRA.
Een gemiddelde investering in de vakopleiding directiechauffeur bedraagt tussen de € 3000 en € 4.000.
De rijstijl van de directiechauffeur en de beroepshouding van de directiechauffeur worden optimaal getraind voor een breed scala van soorten opdrachtgevers. Hierdoor beschikt u over een kundige, integere, goed opgeleide directiechauffeur. Dit vergroot direct uw veiligheid onderweg. U beschikt niet alleen over een chauffeur die u productieve werktijd bezorgd, maar deze chauffeur is ook speciaal opgeleid om behulpzaam te zijn bij eventuele calamiteiten of gebeurtenissen.
In Nederland wordt deze opleiding DEKRA D1 Directiechauffeur verzorgd door BRUSECO. Dit opleidingsinstituut zorgt ook voor de selectie van alle aangesloten chauffeurs bij Chauffeur.nl.
Meerdere opdrachtgevers tijdens loopbaan
Waar vroeger de directiechauffeur voor één vaste opdrachtgever werkte (vaak levenslang), zien we nu de directiechauffeur vaker wisselen van VIP. Want ook de houdbaarheid van de VIP is sterk ingekort. Huidige leiders zitten niet meer levenslang op hun werkplek. Die staan onder grote druk om ieder jaar weer te presteren. En als ze die prestatie niet waarmaken, ruimen ze al snel het veld onder druk van de aandeelhouders.
Dit brengt met zich mee dat de VIP vaker van directiechauffeur wisselt. Daarom moet hij wel de garantie hebben dat de directiechauffeur integer en professioneel is. De directiechauffeur moet zich dus uitstekend kunnen presenteren en profileren en heeft netwerk nodig. Want zonder netwerk kom je niet binnen bij de VIP.
Certificering directiechauffeur
Daarnaast moet de directiechauffeur onafhankelijk getoetst zijn, wat zijn vakbekwaamheid aantoont. Zonder certificaat, geen baan meer. Dat is ook een belangrijke verandering. Dus: Een professionele en onafhankelijk certificering is noodzakelijk (diploma is nodig). Dat is ook een trend ingezet in 2001. Toen werden alle examens nog afgenomen door het Centraal Exambureau Politie (CEP).
Op dit moment zijn slechts 1.400 directiechauffeurs in Nederland officieel gecertificeerd. En er vindt een uitstroom plaats van oudere directiechauffeurs de komende jaren. Daar liggen kansen voor de directiechauffeur met een erkend certificaat.
Integriteitstoetsing directiechauffeur (altijd betrouwbaar zijn en blijven)
Naast deze toename van flexibiliteit en onafhankelijke professionaliteit, vraagt de VIP ook steeds meer om een garantie van integriteit. De kloof tussen arm en rijk wordt stap voor stap groter, de marktomstandigheden zetten bepaalde beroepsgroepen onder druk en dit veroorzaakt stress. Er worden niet alleen hogere integriteitseisen aan de VIP gesteld, maar ook aan de mensen om hem heen. De directiechauffeur dient hierop te worden voorbereid. Is de directiechauffeur niet integer gebleken dan komt deze niet meer aan de slag. De netwerken informeren elkaar sneller.
Waar vroeger directiechauffeurs die een ernstige integriteitsfout hadden gemaakt redelijk makkelijk weer een nieuwe opdrachtgever vonden, is dit met de intrede van het DEKRA Register niet meer mogelijk. De directiechauffeur wordt namelijk uit het DEKRA Register geschrapt, zodra hij iets op zijn kerfstok heeft. Hij dient tegelijkertijd zijn pas en pin weer in te leveren en mag zich niet meer gecertificeerd directiechauffeur noemen. Overigens kan dit alleen bij DEKRA en niet bij het CCV. Bij deze laatste instelling kan iedereen ingeschreven blijven staan. Ook al beschikt u niet over een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG).
Langere reizen, effectiever reizen met een chauffeur
Verder maakt de auto-industrie ook een geweldige ontwikkeling door. De werkplek van de directiechauffeur is veel comfortabeler geworden en de werkplek voor de VIP op de achterbank is hemels. Dit betekent dat de reisafstanden steeds groter worden en de werkplek van de directiechauffeur flink is uitgebreid. Van Parijs tot Frankfurt, Berlijn en Brussel wordt met gemak door de chauffeur gereden. De technologische ontwikkelingen op het terrein van communicatie nemen ook een spurt. Dat vergroot de reikwijdte waarbinnen de VIP kan werken. Bedrijven gaan samenwerken op internationaal terrein, waardoor er meer zakenreizen komen. De VIP besteedt zijn reistijd met videoconferencing, emails beantwoorden, telefoneren etc. Binnen een straal van 800 kilometer maakt de VIP het liefst gebruik van zijn eigen ´private athmosphere’. Anders gezegd: hij of zij heeft alle spullen bij de hand in de eigen auto en geniet een grote mate van privacy. De directiechauffeur bereidt alles voor, zoals de route, alternatieve routes, eventuele hotelovernachtingen etc. en staat garant voor de veiligheid van de VIP. Een echt team dat vaak onderweg is. Dat vraagt ook om speciale vaardigheden.
Tegelijkertijd is het veel drukker op de weg geworden en neemt het risico op ongelukken toe. Maar ook hierin voorziet de komende tien jaar de techniek. De adaptive cruise control voor vrachtwagens en personenauto’s vermindert het risico op een botsing aanzienlijk. Maar voor het comfortabel rijden kunnen we niet op de auto vertrouwen. Hier blijft de chauffeur een belangrijke rol spelen. Het lange afstand rijden wordt echter wel eenvoudiger. Daarom wordt de directiechauffeur voortaan internationaal opgeleid, zodat hij of zij bekend is met de verkeersregels, mentaliteit en gebruiken in onze buurlanden. Dat hoort ook in de vakopleiding thuis.
Opleiding International Executive Chauffeur (IEC)
Het goede nieuws is dat deze trends de basis vormen van de nieuwe opleiding International Executive Chauffeur (IEC). Deze intensieve vakopleiding is geheel ontwikkeld door BRUSECO, DEKRA en haar College van Deskundigen.
Zo rijdt de chauffeur veel meer meer kilometers dan in de klassieke CCV-D opleiding, omdat hij niet alleen in Nederland, maar ook in Duitsland en België traint. Hij of zij volgt 16 aanvullende lesuren en blijft online verbonden met de lesstof via de online BRUSECO Academy. Daarnaast is de opzet van het examen 100% praktijkgericht waarbij naar alle aspecten van het beroep directiechauffeur wordt gekeken.
Samen met DEKRA worden in diverse landen praktijkexamens afgenomen, zodat objectief en onafhankelijk wordt vastgesteld of de chauffeur aan alle toetsingscriteria voldoet. Is dit het geval? Dan wordt hij opgenomen in het internationale DEKRA Register voor een periode van drie jaar. Iedere drie jaar dient hij zijn integriteit en vakbekwaamheid aan te tonen om voor verlenging in aanmerking te komen.
BRUSECO is klaar voor de toekomst. En dat zijn de kandidaten ook. Want de trend is dat niets hetzelfde blijft. Dat biedt kansen voor enthousiaste kandidaten die het vak van directiechauffeur tot in de puntjes willen beheersen.