‘Blauw Blauw’ rijden OvD- Bevolkingszorg?

dec 21, 2019

Home » Ambulance chauffeur » ‘Blauw Blauw’ rijden OvD- Bevolkingszorg?

‘Blauw Blauw’ rijden OvD- Bevolkingszorg?

Foto: EMG Fotografie | Veiligheidsregio Twente

Met ‘Blauw-Blauw’ rijden door de OvD-Bz?

-Walter Janssen

Optische- en Geluidssignalen voor de Officier van Dienst Bevolkingszorg

Ja, het is leuk om met ‘blauw-blauw’ te rijden. Maar de ervaring gebiedt me ook te zeggen dat het erg inspannend is en soms zelfs tenenkrommend. Inspannend, omdat je niet alleen op je eigen rijstijl moet letten maar – nog meer dan bij normaal autorijden – moet anticiperen op de rest van het verkeer.

Nu hoor ik tijdens het opleiden van Officieren van Dienst Bevolkingszorg in het land steeds vaker dat zij graag gebruik willen maken van een eigen (dienst-) voertuig. Ja, een eigen voertuig als OvD-Bz. Want niet in elke veiligheidsregio of gemeente heeft deze Officier van Dienst een dienstvoertuig ter beschikking. Ik onderschrijf het hebben van een dienstvoertuig voor de OvD-Bz van harte.

Wat voor voertuig?

De vraag is dan natuurlijk wat voor een soort voertuig dit moet zijn? Welk merk? Wat voor kleur? En de vraag of er optische- en geluidssignalen op moeten, hetzij met blauwe, gele of groene zwaailichten?

Mijn ervaring leert dat het soort voertuig (merk en uitvoering) erg uiteenloopt in de Veiligheidsregio’s, als het gaat om het voertuig voor de OvD-Bz. Ik zie ze van Volkswagens Up tot de Mercedessen Vito en dan in de kleuren wit, rood of groen. Helaas, naar mijn mening, heb ik nog geen oranje voertuig gezien van de OvD-Bz…

Ik ben een groot voorstander van uniformiteit als het gaat om operationele diensten. Striping (bestickering) helpt hierbij. Gelukkig is de striping auteursrechtelijk beschermd en is er in Nederland een landelijke huisstijl afgesproken.

Of het voertuig van de OvD-Bz deze striping mag en kan gebruiken, is een vraag. Deze hangt samen met het hebben van optische- en geluidssignalen op het voertuig en deze ook mogen gebruiken.

Hoe zit het met de regels?

Het is mij nog niet geheel duidelijk of deze Officier van Dienst gebruik mag maken van optische en geluidssignalen, oftwel: ‘blauw-blauw met toet-toet’. Vaststaat dat in de regeling optische geluidssignalen 2009 de Veiligheidsregio is aangewezen als hulpverleningsdienst. De Veiligheidsregio als openbaar lichaam dus.

De specifieke functie van Officier van Dienst Bevolkingszorg wordt niet genoemd. Ook niet in de brancherichtlijn optische en geluidssignalen veiligheidsregio’s. Los daarvan is er de vraag of de OvD-Bz een dringende taak heeft, zoals in de regeling is benoemd en deze in de brancherichtlijn wordt opgerekt.

Vast staat – voor mij althans – dat de OvD-Bz op dit moment een onontbeerlijke rol heeft in de rampenbestrijding of crisisbeheersing. Hopelijk zal zich dat binnen niet afzienbare tijd laten bevestigen door deze functie op te nemen in de wet (besluit Veiligheidsregio). Hiermee komt er meer duidelijkheid over de (juridisch) positie van de OvD-Bz.

En mocht het zover komen dat het rijden met optische- en geluidssignalen juridisch formeel wordt afgetikt, dan is het natuurlijk niet meer dan billijk dat de opleider ook wordt meegenomen in een training om met ‘blauw blauw’ te rijden… toch?

Walter Janssen

Check ook gelijk onze Verdiepingstraining Officier van Dienst Bevolkingszorg.

 

Dit artikel kun je volledig lezen op de site van V&R.

 

Alle nieuwe artikelen

Certificering van chauffeurs

Gerelateerde artikelen

Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen in het land van de chauffeurs. En schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Daarin staan ook regelmatig leuke aanbiedingen en vacatures die voor jou interessant kunnen zijn. Meld je aan voor de nieuwsbrief.