Per dag wordt er ongeveer 2.000 keer uitgerukt door onze hulpdiensten. De chauffeur van de brandweer heeft dan de taak om het voertuig met inzittenden veilig naar de plek van het ongeval of brand te brengen. De chauffeur van de ambulance heeft vaak ook nog een spoedrit terug en dient veilig te rijden met een slachtoffer achterin. Je kunt je voorstellen dat dit om bijzondere vaardigheden vraagt van de chauffeur.

De chauffeur is de cruciale schakel tussen melding en redding.

Maar soms zit het niet mee. Belangrijk hierbij is hoe de medeweggebruikers reageren op het voorrangsvoertuig. Sommige mensen schrikken en bevriezen. Ze weten dan niet meer wat ze moeten doen. Daarom wordt de chauffeur tijdens de training de 8 secondenregel geleerd: je hebt 8 seconden nodig om de medeweggebruiker te laten zien dat je eraan komt. Soms is het dan beter om gas terug te nemen, zodat de medeweggebruiker de tijd heeft om te zien, na te denken en te reageren. En dat sommige bestuurders zomaar de berm inrijden of door het rode licht rijden (waardoor ze in overtreding zijn), is natuurlijk een ongewenste reactie en gevolg. Je mag nooit een overtreding begaan, als er een voorrangsvoertuig aankomt. Want dat zou ook tot gevaarlijke situaties kunnen leiden.

Hier zie je beelden van een dashcam waarbij de chauffeur nog zo zijn best doet, samen met de bevelvoerder, om vrij baan te creëren, zodat snel tot redding kan worden overgaan. Het zit soms de chauffeur dan ook echt niet mee….

Kijk hier naar de beelden van de medeweggebruikers die de chauffeur geen ruimte geven.