Wat betekent de houding van een verkeersregelaar eigenlijk? En kun je een boete krijgen als je niet naar hem luistert? Ja dat kan. En die boete kost je € 400,-!

 

1) Wie is toch die man in die gele jas?

Is de onderkant van zijn jas oranje en staat er op het oranje vlak een reflecterende driehoek? Bingo. Dat is de verkeersregelaar. Soms draagt hij ook een bijpassende broek.

 

2) Waar kom ik ‘m tegen?

Tijdens wegwerkzaamheden, bij bijzondere transporten, op festivals en braderieën. Sinds 2009 maakt de wet onderscheid tussen de beroepsverkeersregelaar en de evenementenverkeersregelaar. Die eerste is opgeleid en bevoegd om zelfstandig het verkeer te regelen op verschillende locaties. Het werkterrein van een evenementenverkeersregelaar is een stuk afgebakender; hij wijst bezoekers van een festival bijvoorbeeld naar hun parkeerplek, maar mag niet op eigen houtje op een kruispunt aanwijzingen geven.

 

3) Heeft de verkeersregelaar dezelfde bevoegdheden als een politieagent?

Nee, maar je bent wel verplicht om zijn aanwijzingen op te volgen. Doe je dit niet, dan kan de verkeersregelaar aangifte doen wegens het negeren van zijn teken. Achteraf kun je dan alsnog een boete krijgen.

 

4) Kan ik ook verkeersregelaar worden?

Jazeker. Beroepsverkeersregelaars volgen een meerdaagse opleiding die bestaat uit theorie- en praktijklessen. Het praktijkexamen leg je af onder toezicht van iemand van de politieacademie. Op een kruispunt laat je zien of je in staat bent om het verkeer veilig in goede banen te leiden. Geslaagd? Dan ga je naar huis met een getuigschrift met waarmerk van de politie. Dat dien je in bij de gemeente of het ministerie van Infrastructuur en Milieu waar je je aanstelling tot verkeersregelaar kunt aanvragen. Evenementenverkeersregelaars leggen online een toets af.

 

5) De verkeersregelaar geeft aan dat ik moet stoppen, maar volgens het verkeersbord mag ik hier niet stoppen. Wat nu?

Onthoud: aanwijzingen gaan boven verkeerstekens en verkeersregels. Gewoon stoppen dus.

 

6) Wat is het verschil tussen verkeersbrigadiers en verkeersregelaars?

Ze worden dikwijls door elkaar gehaald: verkeersbrigadiers en verkeersregelaars. Het verschil? Verkeersbrigadiers noemen we ook wel klaar-overs. Je ziet ze vaak bij scholen, waar ze kinderen helpen veilig over te steken. Een klaar-over mag alleen op die bewuste plek werken, terwijl een verkeersregelaar op verschillende locaties het verkeer mag regelen. Geheugensteuntje: het hesje van de verkeersbrigadier is helemaal oranje, die van een verkeersregelaar geel met oranje. Dan nog een uiterlijk verschil: verkeersbrigadiers zijn er al vanaf 10 jaar oud, maar beroepsverkeersregelaars moeten minimaal 18 jaar zijn.

 

Bron: ANWB