Elektrische brandweerauto: Speciale rijtraining chauffeur nodig

dec 15, 2019

Home » Actueel » Elektrische brandweerauto: Speciale rijtraining chauffeur nodig

Elektrische brandweerauto: Speciale rijtraining chauffeur nodig

Hij is er. We wisten dit nog niet. We zaten er natuurlijk op te wachten: de elektrische brandweerwagen. Wel belangrijk om te weten: de chauffeur dient wel extra te worden opgeleid. Want dit is andere koek dan we tot nu gewend zijn.

Kreisel Electric is een in 2014 opgericht bedrijf. Van oorsprong maakt Kreisel accu’s die gebruikt kunnen worden om elektrische voertuigen voort te laten bewegen. In eerste instantie begon het als een hobby. De broers bouwde in hun vrije tijd verschillende voertuigen om naar elektrische voertuigen, denk aan personenauto’s maar ook karts.

De familie Schwarzenegger is aandeelhouder van dit bedrijf, die ook Porsche op elektrische stroom liet rijden. Met deze auto begon het succes.

In 2017 mocht deze onderneming een fabriek (met een 7000 m² centrale hal) openen. Daarin konden allerlei andere voertuigen gebouwd worden. Nu timmert Kreisel flink aan de weg als autobouwer en kwamen ze deze week met de eerste elektrische brandweerwagen.

DE KLF-L

Samen met Rosenbauer, een bekende bouwer en Linz AG ontwikkelde Kreisel de eerste werkende elektrische brandweerwagen.

De basis is een Mercedes-Benz Sprinter. In de elektrische brandweerwagen ligt een 120 kWh motor en de wagen heeft een gewicht van 620 kilo. De accu kan geladen worden met CSS en DC 50kWh snelladen waarin de auto in anderhalf uur voor 90% opgeladen kan worden. Dan vraag je je natuurlijk af wat de actieradius is van zo’n brandweerwagen?160 kilometer kan gereden worden met de brandweerwagen op een accu. Dan is de KLF-L helemaal vol geladen met personeel. Op zich geen ramp, want met een gemiddelde uitruk worden er niet meer kilometers gereden.

En snel dat dit voertuig is! De elektromotor is erg handig, omdat de auto een stuk sneller optrekt. Omdat een elektrische auto totaal anders is dan een auto op fossiele brandstoffen wordt de brandweerwagen geleverd inclusief een training voor de chauffeur. De chauffeur gaat hiermee anders rijden, dan deze tot nu toe gewend is. Maar het heeft dan ook direct een positief resultaat op het milieu!

Volgens statistieken stoot de Kreisel met 12.000 kilometer per jaar ongeveer 4,8 ton minder co2 uit dan een normale brandweerauto van deze grootte. Meer over elektrische auto’s vind je hier.

Hier vind je beelden van de KLF-L elektrische brandweerwagen.

Vind je het leuk om up-to-date geïnformeerd te blijven over deze ontwikkelingen binnen het vakgebied van de brandweerchauffeur? Word dan Fan van Chauffeur.nl en schrijf je in voor de nieuwsbrief de ONDERWEG.

 

 

 

 

Alle nieuwe artikelen

(Advertentie)

Gerelateerde artikelen

Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen in het land van de chauffeurs. En schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Daarin staan ook regelmatig leuke aanbiedingen en vacatures die voor jou interessant kunnen zijn. Meld je aan voor de nieuwsbrief.