Elektrisch rijden: Zin, Zen of onzin?

Van alle kanten worden we bestookt met technologische, innovatieve en groene initiatieven. Van de zelfrijdende auto tot aan vraag- en aanbodplatforms van (taxi) en personenvervoer, van elektrisch rijden tot waterstof aangedreven voertuigen. Maar wat kan jij ermee? De komende periode publiceren we graag meer hierover.

Taxi- directie- privéchauffeurs en aanbieders van limousineservices, touringcars/bussen en speciaal vervoer voor doelgroepen zullen zich goed moeten laten informeren welke opties er zijn en welke strategie het beste past (en kansen biedt). Tegelijkertijd moet de ondernemer zich afvragen: is dit wat ik wil? De consequenties zijn nogal ingrijpend voor het rendement van de onderneming. En dit is niet direct een positief effect. Hierbij zien we economische conflicten ontstaan. Deze zijn praktisch en bedrijfseconomisch van aard.

De klant wil groen rijden, maar wil niet betalen voor de oplaadtijden en tariefsverhogingen door de hogere afschrijvingen. Lange ritten zijn onpraktisch met elektrische voertuigen. Dit komt door het kleine bereik van de accu. Daarnaast heb je last van lange oplaadtijden. En dan maar hopen dat het laadstation niet bezet is. Tel daar de hogere afschrijvingskosten bij op. En wat krijg je over vier jaar terug voor deze elektrische auto? Het antwoord laat zich raden. Jij betaalt als ondernemer de rekening.

 

Elektrische auto; een hype?
Toen ik de radioreclame hoorde van een Frans automerk dat we met deze auto “wel 400 kilometer kunnen rijden, in één keer”, werd ik mij bewust van deze ongezonde hype. We mogen blij zijn met een actieradius van 400 kilometer? Wie bedenkt dit? De auto-industrie dus. Elon Musk wordt als een soort goeroe heilig verklaard met waanzin en idiote ideeën die onbetaalbaar zijn. Die revolutie is onwerkelijk. Het zal eerder een evolutie zijn. Ter bescherming van eenieder en ter volmaking van onze idealen: schoner en veiliger kunnen reizen (in latere publicaties ga ik verder in op Uber en haar businessmodel).

De auto-industrie is flink opgeleefd door de vele miljoenen subsidies van de overheid en de Europese Commissie. Zodra het belastingvoordeel voor de gebruiker weer verdwijnt, verdwijnt ook de vraag uit de markt weer. Dit is inmiddels al aangetoond. De ideeën lijken wel op Groen Links: ze zijn leuk, maar zo onhaalbaar. Alsof de werkelijkheid niet de dagelijkse realiteit is van vele ondernemers die risico’s nemen om te investeren. Het is puur een financiële prikkel geweest. Ondertussen loopt de gehele auto-industrie achter die subsidies aan, voorbereid door een machtige (Europese) lobby van het old boys netwerk.

 

Tesla weer omruilen
Met een lichte glimlach hoor ik regelmatig relaties vertellen dat de elektrische Tesla weer is omgeruild voor een andere benzine/hybride auto. Die nieuwe levenshouding was veel lastiger en hardnekkiger dan vooraf gedacht. Het vele wachten, stilvallen, omrijden, opladen en lange wachttijden waren toch niet zo handig en efficient. Tja, de hype voorbij…Maar ja, electrisch rijden is natuurlijk wel goed voor je imago. “Ik heb toch een voorbeeldfunctie…”, riepen ze in koor. Dat lijkt dan ook het enige argument te zijn geweest.

 

Aanbestedingen
Door de eisen bij aanbestedingen en van klanten wordt de markt van het personenvervoer steeds meer gedwongen om te investeren in elektrische voertuigen. Je moet het maar aandurven. Tegelijkertijd moet alles goedkoper. Daar mist wat mij betreft enige logica.

Hierdoor zijn twee zaken onmisbaar: schaalgrootte en veel subsidie. Met de schaalgrootte passeert de overheid direct de kleinschalige aanbieder van personenvervoer. Hierdoor blijft de macht liggen bij de grote partijen met veel investeringskapitaal (o.a. Connexxion). De kleinere ondernemer kan zich niet meer inschrijven voor opdrachten of aanbestedingen. Je neemt toch geen genoegen met alleen transfers tussen hotels en het station? Precies de standaard routes waar UBER straks de autonoom rijdende auto’s voor gaat aanbieden….
De tweede factor is subsidie.  Laat de overheid hierin dan het voortouw nemen. Geef iedere ondernemer een flinke subsidie zodat deze ook tegen aantrekkelijke voorwaarden kan beschikken over groene voertuigen.

 

Alternatieven
Laten we vooral de alternatieven voor de elektrische auto eens nader bekijken. Is electrisch rijden wel het juiste alternatief voor diesel of benzine?  Of spreekt waterstof ons meer aan? Misschien moeten we juist inzetten op de verbetering van de huidige verbrandingsmotoren…

Dan klinkt het geheel anders in dat spotje op de radio. Dan wordt u blij van deze reclame: “U kunt wel 3.500 kilometer rijden, zonder te tanken of op te laden, en dat voor lagere kosten per kilometer!”. Kijk: dat is nou innovatie vanuit de klant en aanbieder bedacht. En dat gaat vast en zeker werken zonder subsidies.

  • De actieradius van de auto moet naar de 3500 kilometer worden gebracht,
  • De kosten per kilometer moeten omlaag.

Dit zijn voorwaarden voor een geslaagde innovatie. Als kleine aanbieders hebben we daarom een lobby nodig richting de diverse politieke beleidsmakers. Laten we de krachten bundelen en hierover nadenken. Chauffeur.nl gaat zich hierover beraden.

Paul Brussaard

Paul Brussaard is naast oprichter van Chauffeur.nl ook initiatiefnemer van Mobility2030.
Ondernemers worden op deze wijze geïnformeerd over de reële veranderingen binnen de markt van het personenvervoer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sorry, comments are closed for this post.

Hulp nodig?

Heb je nog vragen? Neem dan contact met ons op.
Wij zijn op werkdagen van 09:00 – 17:30 uur bereikbaar via:

T: 088 278 77 77
E: info@chauffeur.nl

Heb je meer chauffeurs nodig of heb je speciale wensen? Laat het ons weten!
Alles is mogelijk; of het nu om een of twintig chauffeurs gaat, wij regelen het!

Wij zoeken een Chauffeur voor je

Geef aan wat je zoekt en wij regelen een passende chauffeur. Wel zo makkelijk.
  • Kun je een korte omschrijving geven van de opdracht en de wensen?

Meer weten?

Wil je meer informatie over (de werkwijze) van Chauffeur.nl?
Download dan het informatiepakket, vrijblijvend.

Informatiepakket Overzicht chauffeurs

Assign a menu in the Left Menu options.
Assign a menu in the Right Menu options.